Jak dbać o zawieszenie samochodu?

Układ zawieszenia to ważne podzespoły każdego samochodu. Współpracując ze sobą, odpowiadają za uzyskanie odpowiedniego poziomu komfortu podczas pokonywania nierówności, służące utrzymywaniu pojazdu na obranym torze jazdy zwłaszcza na zakrętach oraz zapewniające możliwość zachowania stabilności w czasie wykonywania manewrów, a także w czasie przyspieszania i hamowania. Z uwagi na bardzo duże obciążenia, jakim są poddawane elementy tego układu, trzeba się liczyć z tym, że z czasem poszczególne części mogą ulegać zużyciu i będą potrzebowały wymiany. W tym celu niezbędna stanie się wizyta u sprawdzonego mechanika samochodowego. W Osielsku najlepszym wyborem okaże się warsztat Legum. Przekonajmy się, w jaki sposób jest zbudowany układ zawieszenia i sprawdźmy, jakie jego elementy mogą wymagać zastąpienia nowymi.

Jak jest zbudowany układ zawieszenia?

Najczęściej spotykaną konstrukcją układu zawieszenia jest w połączenie kolumny McPhersona z przodu oraz belki skrętnej i wahaczy z tyłu, jeżeli chodzi o pojazdy z niższych klas albo zawieszenie wielowahaczowe w autach segmentu średniego i premium. Kolumna McPhersona to element składający się z poprzecznie mocowanego do nadwozia wahacza oraz elementów tłumiących, którymi jest para amortyzator i sprężyna. Obie kolumny są połączone drążkiem stabilizatora. W przypadku zawieszenia z belką skrętną mamy do czynienia z ustawionymi prostopadłe wahaczami mocowanymi przegubami do podwozia, które są złączone belką skrętną. Za tłumienie odpowiedzialne są sprężyny i amortyzatory. W zawieszeniu wielowahaczowym aktywnymi elementami są przynajmniej dwa wahacze – górny i dolny. Także tu potrzebne są sprężyny i amortyzatory oraz drążek skrętny.

Co zwykle wymaga wymiany w układzie zawieszenia?

Najczęściej wymienianymi elementami układu zawieszenia są amortyzatory. Awariom ulegają również łączniki stabilizatorów czy sworznie oraz silentbloki będące mocowaniem wahaczy. W grę może też wchodzić pęknięcie sprężyn lub poduszek amortyzatorów.